Повернутись назад

Херсонський порт треба будувати з нуля: компанія-концесіонер наполягає на створенні робочої групи вже 2,5 роки 

Опубліковано:6 Травня, 2025

Повернутись назад

Компанія-концесіонер понад 7 разів офіційно зверталась до Міністерства розвитку громад та територій України, щоб спільно розробити та затвердити дієвий план відновлення Херсонського порту. На жаль, змушені констатувати: задля цього профільним відомством навіть не затверджено рішення про створення робочої групи.

“Ситуація катастрофічна. Інфраструктура підприємства, його майно майже на 100% знищено, пошкоджено або викрадено військовими формуваннями рф. Ми наполягаємо з 22 листопада 2022 року, що план та механізми відновлення потрібно узгоджувати завчасно. І тільки в такому разі розпочати перші будівельні та ремонтні роботи, залучати фінансування можна буде одразу, як дозволить безпекова ситуація. Загальної позиції Міністерства очікує також понад півтисячі співробітників, які щодня працювали на підприємстві до початку повномасштабної війни”, – заявляють у ТОВ “Херсонський порт”. 

Пропонується, що до ініціативної робочої групи на базі Міністерства мають входити представники виконавчої та законодавчої гілки влади, Служби безпеки України, бізнес асоціації. 

20 травня 2024 року Київська торгово-промислова палата склала Експертний висновок, яким встановлено факт майже повного знищення, пошкодження та викрадення нерухомого державного майна та власного майна ТОВ «Херсонський порт», яке перебувало на території та в акваторії порту:

  • Транспорт, спеціальна техніка: 68 одиниць – 100%
  • Будівлі та споруди: 158 одиниць -100%
  • Інші основні засоби: 1270 одиниць – 76,5%
  • Плавзасоби: 32 одиниці – 100%
  • Портальні крани: 14 одиниць -100%
  • Залишки по складу: 99231 одиниця -99,23%
  • ПММ, металевий прокат, пісок: 2574,89 т – 100%
  • Труби, кабелі, троси: 11905,82 погонних метрів – 100%.

“Таким чином на сьогодні Об’єкта концесії у тому вигляді, в якому він був переданий за актом 23 грудня 2021 року, більше не існує, відсутність засобів виробництва повністю унеможливлює роботу морського порту Херсон та здійснення концесійної діяльності. Це змушує діяти усіх учасників процесу злагоджено та приймати неординарні рішення”, – зазначає компанія-концесіонер.

Хронологія подій:

  • ДП «Херсонський морський торговельний порт» перейшов під управління компанії-концесіонера ТОВ Херсонський 23 грудня 2021 року в рамках проєкту приватно-державного партнерства. 
  • Протягом двох місяців до початку повномасштабної війни компанія-концесіонер встигла розпочати закупівлю нового обладнання та впровадження сучасних стандартів разом із запрошеними в команду провідними фахівцями галузі.
  • З початком воєнної агресії рф проти України протягом окупаційного періоду міста Херсон на території порту перебували військові формування збройних сил російської федерації, які розграбували та знищили майже усе державне майно та майно ТОВ «Херсонський порт». 
  • З 11 листопада 2022 року та по даний час територія морського порту Херсон, зокрема його частина в межах правого берега річки Дніпро, була деокупована, проте перебуває під постійними (майже щоденними) обстрілами з боку російських військ. В результаті чого продовжується остаточне знищення майна, яке було передане ТОВ «Херсонський порт» як об’єкт концесії. 
  • Інші частини території порту, які розташовані на лівобережжі річки Дніпро, пісочний кар’єр Рибальче та акваторія морського порту Херсон перебувають під контролем окупантів. 
  • Внаслідок підриву 6 червня 2023 року військовослужбовцями рф цивільного об’єкту критичної інфраструктури – головної споруди Каховської ГЕС, територія морського порту Херсон була затоплена, що також призвело до знищення/ пошкодження державного майна, переданого у концесію. Через знищення майна, що є Об’єктом концесії, у сторін Концесійного договору є нагальна потреба визначити порядок подальших взаємовідносин.

Наразі ТОВ «Херсонський порт» за власні кошти організує охорону державного майна, забезпечує стоянку іноземних суден, у яких з початку збройної агресії російської федерації проти України відсутні екіпажі та самостійно ремонтує об’єкти комунальної інфраструктури, пов’язані з прилеглими до порту житловими будинками пошкоджених після обстрілів. Всі наслідки обстрілів фіксуються та реєструються в Єдиному реєстрі досудових розслідувань кримінальних проваджень.